lørdag 14. mai 2011

Hvordan hente ut de beste tankene

Gjør som David Lynch. Mediter. Eller skriv dagbok. Lag et dokument i word og kall det for "save for later". Her skal det være plass til skriblerier, fjas, usammenhengende tanker og ideer om absolutt hva det måtte være. Hvorfor? Fordi det er sannsynligvis her gullet ligger.
Hvis jeg setter meg ned for å skrive (NÅ skal jeg sette meg ned og SKRIVE), så blir det ofte til at jeg prøver å skrive noe som jeg tror er bra, noe som jeg tror andre syns er bra eller noe som jeg tror forlaget liker. Og så blir det selvfølgelig ikke bra, fordi jeg lar kritikeren i meg vinne. Du vet, den lille djevelen som sitter på høyre skulder og hvisker negative tanker i øret ditt.
Men når jeg åpner dette save for later - dokumentet, kan jeg skrive akkurat hva jeg vil, rett fra levra, for dette er det ingen som skal se likevel. Da kan det hende det dukker opp noe som er bra. Ikke fordi jeg nødvendigvis skriver annerledes når jeg vet at ingen skal lese det, men (og her kommer hemmeligheten) fordi jeg skriver så fort at han lille med horn ikke rekker å blande seg inn. Jeg får liksom tak i det som ligger i underbevisstheten. David Lynch mediterer. Jeg skriver veldig, veldig fort.

10 kommentarer:

  1. Allow yourself to just write Angela. That little demon on your shoulder will sit there quite often and belittle some very good work. Sometimes it is ignoring the demon and continuing on...hoping that in the end what we write is worth the effort put into it. (Plus you can always tweak it later ;] )You are very gifted, there aren't many writers who are. When you write from experience and your own mind, and put it down on paper...it comes alive. If meditation, and a writers journal are needed to keep that kind of writing in the world...keep it up!

    SvarSlett
  2. Hey Suz, thank you so much, and thank you for being the first to comment on my blog! People have been blogging for ten years, but this is a whole new world to me. Amazed that you can understand what it says, though! Love you lots.

    SvarSlett
  3. Så artig at du har begynt å blogge! Gleder meg til fortsettelsen ;)

    SvarSlett
  4. Kult! Og veldig sant :-) Moro med skriveblogg, Angela.

    Marie

    SvarSlett
  5. "fordi jeg skriver så fort at han lille med horn ikke rekker å blande seg inn. Jeg får liksom tak i det som ligger i underbevisstheten. David Lynch mediterer. Jeg skriver veldig, veldig fort. "

    Bare her ligger det masse dramaturgi,og du er flink til å skape bilder:) Det har jeg sagt til deg tidligere. Keep UP! Tenk på deg selv som en dirigent,en skrivedirigent,det spruter bokstaver og setninger ut av bare hendene,inn på ett ark,en skjerm,og verden vet at du lever

    SvarSlett
  6. "the devil is in the details" å sånn er det ;)

    SvarSlett
  7. Utdrag fra bloggen din er i læreboka vår. Gøy å finne flere skrivetips på nettet

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Hei, teksten din er i norsk boka var ;) ;)

    SvarSlett
  10. I min også!!!!!!! OMG twins ;) -Ronja

    SvarSlett